Zarówno katalizatory jak i filtry DPF powinny być czyszczone regularnie. W tym artykule skupimy się jedynie na tych drugich. Dlaczego regularnie czyszczenie DPF Radziejów jest tak ważne? Kiedy wiadomo, że filtr jest zapchany – jakie są tego objawy?
Filtr DPF może się zapychać
Najpierw skupmy się na definicji. DPF to filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych i benzynowych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek stałych, w skład których wchodzi głównie niespalony węgiel w formie sadzy, na której zaadsorbowane są inne substancje, zwłaszcza wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i tlenki metali. Stosowanie tych filtrów pozwoliło w dużej mierze wyeliminować emisję czarnych spalin charakterystycznych dla pojazdów z silnikami Diesla. Niestety, gromadzące się w filtrze cząstki powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Na żywotność filtra wpływają:
- sposób jazdy,
- stan techniczny pojazdu,
- stosowany olej, paliwo i dodatki do paliwa.
Rozwiązaniem są jednorazowe filtry, samooczyszczanie filtra polegające na katalitycznym spalaniu cząstek po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury, a także aktywne systemy wypalania zgromadzonych w filtrze cząstek. Ostatnio popularna stała się również metoda hydrodynamiczna.
Jak rozpoznać, że filtr jest zapchany?
Niestety obserwowane przez kierowców objawy zapchanego DPF są zbieżne. Na przykład: silnik traci moc, ma problemy z utrzymaniem równych obrotów, potrafi się dławić i przechodzić w tryb awaryjny z kodami błędów filtra cząstek stałych P242F lub P2002. Czasami możliwe jest też miganie kontrolek DPF i (rzadziej) świec żarowych. Na czym polega wypalanie zanieczyszczeń filtra?
Jak działa czyszczenie DPF Radziejów?
Powiemy o metodzie hydrodynamicznej. Czyszczenie DPF Radziejów zaczyna się od demontażu i wstępnej organoleptycznej diagnostyki. Następnie do filtra podawane jest sprężone powietrze, oczyszcza ono wstępnie filtr, lecz przede wszystkim na jego podstawie można określić stan i parametry przepływu filtra. Następnie do obudowy wpływa ciepła woda, po czym następuje cykl roboczy, w którym impulsowo, z dużym ciśnieniem podaje się dawkę wody, która odrywa i wypłukuje zanieczyszczenia z wnętrza filtra. Czyszczenie – obrót – czyszczenie – ta procedura powtarzana jest aż do uzyskania odpowiednich parametrów przepływu. Następnie wkład jest suszony powietrzem, ochładzany, ostatecznie diagnozowany przez urządzenie i może już być z powrotem zamontowany w samochodzie. Taki mycie DPF Włocławek przedłuża jego żywotność, a także korzystnie wpływa na inne urządzenia w pojeździe.